Bouw je werkgeversmerk

Employer branding. De term is niet mijn favoriet, net als de Nederlandse vertaling: werkgeversmerk. Toch heb ik het er wel graag over, want het wordt steeds belangrijker. Een goed alternatief voor deze benaming is welkom trouwens.

Het houdt in hoe de wereld jouw bedrijf ziet als mogelijke werkgever. Specifieker; hoe potentiële werknemers jouw bedrijf zien. Dit begint ver voordat je een eventuele vacature hebt. Net als met zaken doen, is het vaak prettig als je elkaar al eens hebt gesproken voordat het concreet wordt. Dan kun je elkaar met open vizier leren kennen, in plaats van alleen over een mogelijke deal (of baan) te hebben. Je kunt de buitenwereld met je bedrijf kennis laten maken. Met jullie producten of diensten. Met jullie werkplekken, kantoren of werkplaats. Met jullie bedrijfscultuur. Deze onderdelen zijn voor veel mensen erg belangrijk wanneer ze een nieuwe baan overwegen.

Tegelijkertijd zijn juist dit punten die moeilijk in een vacature naar voren komen. Vaak komt men niet verder dan “open en informele cultuur”, “goede werksfeer” en “moderne werkplekken”. Dat zegt weinig, want wat voor de één een fijne sfeer is, voelt voor een ander als te stil of juist chaotisch.

De laatste jaren komt video daarin sterker op. Zowel voor bedrijven die werven als voor sollicitanten. Dit geeft de kans om veel meer te laten zien, horen en ook al bijna te laten beleven. Mooie aanvulling, wat mij betreft.

Ook zijn er meer initiatieven om de deuren eens -letterlijk- open te zetten voor de buitenwereld. Soms met een thema vanuit bedrijf of branche (Techniekdagen, Dag van de Bouw, etc.) en soms door de opening van een nieuw pand. Mooie gelegenheid om talent van nu en van de toekomst met jou als werkgever kennis te laten maken.

Denk er eens bewust over na. Wat voor werkgever ben ik? Wat voor werkgever wil ik zijn? En wat wil ik uitstralen, komt dat overeen met de werkelijkheid? Mijn ervaring is dat veel bedrijven hier best bescheiden in zijn. Ze doen ontzettend gaaf werk en maken de mooiste dingen. Maar buiten hun klanten om, weet bijna niemand buiten het bedrijf hiervan.

Voorlopig blijft de strijd om de beste professionals nog wel even voortduren. Geschikte kandidaten zijn steeds kritischer door de ruime hoeveelheid opties die ze hebben voor een vervolgstap. Het is zonde om jezelf tekort te doen op dit thema. Doordat veel bedrijven hier te weinig aandacht aan besteden kun je hierin al snel opvallen. Nog wel, je concurrenten zitten ook niet stil. Wacht niet tot je een vacature hebt, maar laat nu al zien wie je bent als werkgever

Wil je weten hoe je opvalt als werkgever of een strategie ontwikkelen? Ik help je graag om je werkgeversmerk scherp te krijgen.

Neem nu contact op

Wil je vrijblijvend sparren of bespreken wat er mogelijk is? 

Neem dan contact met mij op.